Rabu, 29 Julai 2015

[SINOPSIS NOVEL & DRAMA] Jodoh Sebelah Pintu

Assalamualaikum..





Mona Airawani bakal dijodohkan dengan lelaki yang penuh misteri bergelar Alang yang tidak pernah dilihat dengan mata kasarnya. Hubungan mereka hanya berlangsung melalui telefon , hanya suara tanpa rupa!

"Janji yang awak akan gantikan tempat saya bila akad nikah nanti? Awak jabat tangan dengan tok kadi dan biar saya yang ambil tempat awak, bersimpuh di belakang." - Encik Tunang Tubi

Namun begitu pertemuan pertama yang diatur terpaksa dibatalkan gar-gara terserempak dengan dua orang jirannya yang berperangai seperti hantu, Irfan dan Badrul. Dalam berperangai macam hantu, Mona dikejutkan pula dengan sebuah kenyataan. Bakal tunangnya tidak jauh, terlalu dekat, malahan hanya sebelah pintu! Tapi siapa? Adakah si Badrul Syah yang suka mencari fasal?

"Ganasnya akak. Tutup pintu guna kepala lutut." - Badrul Syah

"Nak tutupkan mata orang dengan kapala lutut di pun boleh." - Mona

Atau si Amirul Irfan yang tidak kurang celoparnya?

"Ala, Mona bolehlah.. tadi tengok macam best. Bila tengok lidah Mona yang cute rasa aiskrim tu, automatik abang rasa." - Amirul Irfan

Pap!!! tak sempat dia sambung, sudah terpacak aiskrim kon di atas kepala dia. 
"Automatik rasa sejuk kat atas kepala kan?" - Mona Airawani

Setelah identiti misteri si tunang terbongkar, hati Mona Airawani mula dibelit perasaan bersalah kerana sering bersikap buruk terhadap lelaki itu. Apatah lagi benih cinta dan sayang cuba disemai sebaiknya demi kebahagiaan mereka berdia di masa hadapan. Namun ada resah kian terbelit dengan kehadiran orang ketiga yang datang mengganggu.

Mampukah Mona dan si tunang dari sebelah pintu melalui cabarab-cabaran yang mendatang? Dan siapa sebenarnya tunangan Mona Airawani?


Novel telah pun diadaptasikan ke drama yang dibintangi Kamal Adli, Erwin Dawson, Emma Maembong, dan ramai lagi


Drama telah pun bersiaran pada 29 Julai 2015 setiap Rabu dan Khamis jam 9.00 malam. Hanya di HyppTV



1 ulasan: